Sunday, May 8, 2011

Kisah Silam Gua Selaku Teddi

Pasti ramai yang tertanya tanya dari manakah asalnya gua iaitu Teddi Si Beruang. Dan gua pasti tidak ketinggalan juga yang sangsi dan curiga akan kehadiran gua.

Jangan takut..

Sebelum gua memperkenalkan diri, eloklah kiranya gua menceritakan terlebih dahulu asal usul gua. Ceritanya begini, sebelum gua diambil oleh Syakuragi sebagai teman dan hamba abdi, gua adalah seekor putera raja di sebuah savana di Afrika. Kehidupan gua serba serbi mewah. Nak makan buah, monyet petik. Nak air tebu, gajah tolong perah. Nak makan daging fresh, singa ada. Nak ikan, buaya gua suruh menyelam.

Hinggalah pada suatu hari, kawasan savana jajahan gua dicerobohi oleh sekumpulan 'mat black'. Diorang datang siap bawak senapang, pistol dan bermacam alatan memburu. Rakyat rakyat gua apa lagi, mulalah mengelabah. Ada yang sempat menyorok bawah tanah dan ada juga yang terus kena 'shoot' ke kepala. Antara babak yang paling gua sedih bila tengok brader badak air kena tembak ramai ramai dalam air semasa sedang berenang. Terapung je mayat brader badak air.

Geng abang singa pon tak dapat buat apa. Belum sempat mengaum tunjuk garang, pisau rambo dah tercacak ke leher. Anak anak singa gua tengok meraung raung kena jaring dan disumbat ke dalam jip.Gua terus toleh kebelakang sebab tak sanggup tengok kekejaman yang menimpa rakyat savana gua.

Tiba tiba gua dengar kocakan air dekat kawasan tasik. Gua perhati dari jauh. Famili anakonda pula jadi sasaran penceroboh. Setahu gua, manusia takut anakonda pasal saiz diorang yang sangat gedabak. Tapi gua hairan bila tengok mat mat black ni tadi, selamba je cincang satu famili anakonda. Terbeliak mata masing masing bila badan putus. Tak cukup kena cincang, ada pula sorang mat black ni, siap hiris halus halus. Gua dengar diorang kata senang nak simpan dalam beg.

Memandangkan kerajaan savana gua semakin huru hara, gua ambil keputusan untuk larikan diri. Selaku king of savana, gua tak boleh mati. Kerana gua pasti akan kembali untuk tuntut bela suatu hari nanti. " fewwitt!!", gua seru garuda yang tengah bertenggek atas gunung berapi datang jemput.

Akhirnya, gua sekadar merenung dari udara kawasan kerajaan gua yang sedang bergolak dan dipenuhi darah dengan lelehan air mata membasahi belakang tengkuk garuda...


bersambung.....







Teddi Si Beruang ex-king of savana,

Thursday, May 5, 2011

Salam Perkenalan

Hey !

Mulai hari ini, bidang kuasa menulis dan mengarang didalam blog ini akan dikendalikan oleh gua a.k.a Teddi Si Beruang. Ini adalah kerana pemilik asal blog ini iaitu Syakuragi sangatlah sibuk dan pemalas buat masa sekarang. Kerja beliau hanya makan dan tido serta berchating. Bersukan langsung takde. Nak je gua naik tangan tengok perangai macam tu.

Disebabkan gua yang akan hendel blog ini, maka gaya penulisannya juga mungkin akan gua gubah mengikut selera gua. Bukan perangai gua la kan nak tiru tiru stail orang menulis blog.

Gua pon tak boleh nak bersembang panjang ni pasal ada mesyuarat. Itu jela kali ini. Babai!



wassap wassap yo!

Syakuragi, Teddi Si Beruang,

Saturday, April 9, 2011

Perkuliahan

Beberapa pagi minggu nan sudah..

Babak satu
Sengaja aku 'menebeng' depan kaunter syuun. " Apa macam itu kerneh? sudah siap ka ? "
" Lu kasi bayar itu yuran dulu. Borang daftar tarak mau sekali ka ? ", syuun jawab acuh tak acuh.

Babak dua
" Assalamualaikum ini kelas firkoh salisah tafsir ke?", soal aku kepada seorang pensyarah.
" Waalaikumsalam, tidak wahai anak muda. Kelas kamu di tingkat bawah ", tenang gaya pensyarah jawab.

Babak tiga
Tengah mundar mandir jalan jalan luar kelas ada seorang brader arab tegur. " Lu taun empat ke brader? "
Aku melantun balik " tak dapat de jep, gua taun tiga maa!! "

Babak last
Duduk dalam kelas dengan budak arab. Baya baya aku agaknya. Asyik pandang atas bawah. Nak one by one cakap terus terang. Dia tegur " kita pernah sekelas ke dulu? ". Aku pandang mata beliau dalam dalam. Tak ada pula riak muka nak ajak bergurau.

Penjelasan kesemua babak
- aku dah daftar pelajar akhir tahun 2010. Siap bayar yuran belajar, kasi gambar buat kerneh. Tinggal nak ambik.

- Kelas aku tingkat dua. Ada siap tulis nama kelas dan jadual.

- Aku memang tahun tiga. Macam mana brader arab boleh tuduh aku tahun empat ?

- Mungkin aku pernah sekelas dengan beliau. Tapi tak ingat dekat mana. Kamon brader, kuliah kita ada puluhan ribu manusia. Takkan habis kenal punya.



Kesimpulan
Kerani tak kenal, kelas sendiri tak ingat, member sekelas ingat ingat lupa ....













" Lama sangat ke aku dah ponteng kuliah ? "


Syakuragi,

Tuesday, March 29, 2011

Returning

Rutin hidup kembali seperti biasa...tiada lagi deruman jentera pemecut, gelak tawa di kedai kopi, bermesej mesejan sambil berguling dalam bilik

Henshin!! (bertukar gaya hero hero Jepun)



Bila la nak jadi penuntut ilmu agama yang sebenar ni..haihh

Syakuragi,

Tuesday, March 1, 2011

Sometimes The Quote is Better

" Kehidupan secara rehat tanpa diselangi dengan ranjau duri dan liku liku berupaya merencatkan tahap intelektual seseorang manusia secara beransur ansur "


pesananpenaja : Hampir sebulan melepet di Malaysia semenjak penghijrahan besar besaran akibat tragedi kebabom kebabom dush dush iskotu rois di Mesir itu hari.

Syakuragi,

Friday, February 4, 2011

Walaupun Bengang ( dengan Arab ) , Ikhlasnya Saya Sayang Mesir

Bila jumpa rasa nak carut, pantang nampak kita berjalan diorang (arab) menganjing, diskriminasi toksah cerita, kalau berbual kita sajalah yang dituduh bengap, buli bangsa lain mengalahkan semua lahir dari kayangan, tawar menawar liat nak mampus mengalah, berniaga stail tetak leher sampai putus, mengelentong dah macam bernafas.

"Makan tahun juga aku duduk sini, ini yang aku boleh describe pasal orang arab Mesir. Nak mengamuk, bukan negara sendiri, cuba juga mengamuk mufrodat tak banyak. "


Tapi bila tiba keadaan darurat macam ni, sebak juga dada. Selahanat lahanat diorangpun, ada juga jasa kadang kadang. Yela, mana ada bangsa yang sempurna luar dalam kan? Orang Melayu pon rajin juga hasad dengki dengan bangsa lain. 

"Sama samalah doakan Mesir aman balik. Kesian juga tengok 
brader brader rusuhan bergaduh sama sendiri."

Fakta : Bukan semua arab Mesir lahanat. Ramai juga yang jiwa murni.
Fakta 2 : Malam tadi 1st time Ashraf  the Lion salam aku sambil laga laga pipi. Ada can ejas anak dara dia  lepas ni.

'Sheikh Ashraf, Sami Rishwan, Ammu Aiman, Ammu kedai runcit, Abu Usamah, Ashraf The Lion, Bawab, Mama, Rakan rakan Hussin dan Attabah, Ammu To'miah Bil Bid, Geng Lori Transformer, Drebar Bas 24 ج, Brader Arabiata, Rodo rodo, My Queen, Brost, Tacobe, Jemaah Taman Semayang Jumaat dan semua arab Mesir yang ada.'

Gua sayang lu orang bai,!!

Syakuragi,

Sunday, January 23, 2011

Pari Pari

Menurut tafsiran pengkaji alam mistik " Pari pari adalah sejenis makhluk halus mengikut kepercayaan orang Melayu. Sering digambarkan dalam bentuk wanita cantik yang memiliki kuasa ghaib "

Okeh,

Pemahaman aku pula begini " Pari pari adalah sejenis golongan makwe cun/hot/comel/garing. Mereka biasanya akan muncul pada waktu yang tidak dijangka. "


**********

Kemendungan langit pada hari itu berganda. Burung burung yang berterbangan di angkasa banyak yang gugur ke bumi kerana gagal mengelak pertembungan di awan gelap. Hujan juga sudah test test power sejak pagi.

Aku yang sedang termenung di celahan jendela bas sardin, sekali sekala menguap kepenatan. Suasana hiruk pikuk puluhan ribu penumpang lain semakin reda. Ada yang penat, ada yang turun di destinasi masing masing. Bas sardin yang tadinya sesak kian lengang.

Disebabkan jarak perjalanan ke rumah aku masih jauh, aku ambil keputusan untuk melelapkan mata. Selang beberapa dengkur, bas sardin berhenti mengejut di tengah jalan. Apakah haramjadahnya bas sardin ini berhenti.

Rupanya....



pari pari idaman jejaka 

Puluhan pari pari terbang dalam kumpulan lalu hinggap di dalam bas sardin. Keadaan bertukar menjadi tegang. Brader brader lain ada yang betulkan jambul, sentengkan lengan baju, tarik nafas, sepetkan mata dan pelbagai aksi memikat.

Aku ?

Tetap menguap kebosanan. Bagi aku the real pari pari bukannya stailo, pandai mencarut, baju warna warni sendat atau profile picture tangkap gambar dari dahi. Daripada layan pari pari palsu, baik aku lelap layan khayal sorang sorang.


Contoh the real pari pari















" Cita cita mesti mau tinggi ye tak? "


Syakuragi,

Sunday, January 16, 2011

Ke Kelas

Sepanjang aku pergi ke kuliah untuk jawab periksa di sini, ada dua jenis pengangkutan sahaja yang aku pernah naik. Teksi meter laju dan bas sardin.

Teksi meter laju : Harga tambang dari rumah aku ke kuliah LE 15. Ada kaler hitam dan putih. Yang putih cantik, yang hitam cantik tapi hiasan dalaman macam disko. Tambang kadang kadang kurang, kadang kadang lebih. Ikut kelajuan meter yang dah disetting. Orang jahat setting meter laju. Orang baik setting meter slow. Senang betul nak kenal.

Bas sardin : Harga tambang dari rumah ke kuliah LE 0.50. Harga tak boleh ubah. Ada dua kaler. Merah dan hijau pisang. Dulu ada juga warna putih. Yang warna putih ni kena bakar barangkali sebab kebiasaannya lantai didalamnya koyak dan berlubang. Nyaris juga seorang makcik terbolos sampai kebawah dulu. Boleh tampung lima belas ribu orang atau lebih selagi muat dalam satu masa.

Aku suka naik yang mana?

Jawapannya..bas sardin kerana tambangnya murah. Biasalah sesak sesak sampai ratus ribu dalam bas. Aku bukannya anak tokey kasino nak selalu naik teksi. Paling penting, bukan semua penumpangnya lelaki, ada rezeki lebih makwe makwe melayu pon naik. Boleh main balas balas senyum. Manalah tau tersangkut sorang. Nampak kelebihan tu? Nampak ? 

Contohnya anak orang kaya bawak kereta mewah jemput makwe pergi kolej atau universiti. Kos minyak dah berapa? Kos belanja makan lagi, beli belah benda mahal mahal, belum campur kalau kereta terhentam lampu jalan. Berapa juta pula nak repair?

Bandingkan dengan aku ke kuliah, makwe tak payah jemput. Kompem makwe makwe (banyak) naik bas. Kos minyak takde. Kos belanja makan takde, tak payah belanja makan, bas hentam lampu jalan aku tak payah tanggung. Bayar tambang sahaja.

Jangan berlagak sangat dengan harta yang kamu semua ada.


" bilalah duit zakat nak sampai...haihhhh "


Syakuragi,

Sunday, January 9, 2011

Royel Rambel

Sebelum hari hari yang bakal mendatang aku jadi makin sibuk dan malas, elok rasanya aku menaip sebaris dua disini. Maklum sajalah, sekarang ni musim sejuk. Beruang salji pon pandai simpan energi tak keluar merayau.

Namun bagi pelajar pelajar yang ada disini, nak tak nak kena tolak perangai beruang salji yang suka memerap dan tak aktif tersebut. Rata ratanya akan menghadapi peperiksaan versi musim sejuk. Kalau berjuang dalam bidang  ilmu tu mudah, baik tak payah buat sekolah, cetak buku banyak banyak ye tak? Baik tidur serap ilmu celah bantal.

Aku juga tak terlepas dari mengadap peperiksaan kali ni. Ikut hati nak je berselubung dua tiga bulan sampai musim panas. Setel musim sejuk, baru keluar dari dalam selimut. Tengok apa macam jadi lepas tu. Ada bentuk manusia lagi ke tak.

Tapi orang tua tua ada cakap, jangan selalu folo gerak hati. Kadang kadang betul, kadang kadang bawak binasa. Itu pasal makin banyak orang sekarang buat kerja bukan bukan. Asal putus cinta bantai terjun bangunan, tensyen dengan masalah tikam orang. Budak yang baru terlepas keluar rumah ikut geng samseng, terlanjur dengan makwe, nasihat sikit melantun mengalahkan dah lama hidup. Silap melantun, awal jumpa malaikat dalam kubur. Semua tu sebab terlampau ikut gerak hati yang dalam diam dah kena hembus dek setan. Helo manusia, tak salah folo lu punya hati, tapi mesti ada landas. Lu tau apa landas mau pakai? Kalau lu pikir boleh pakai landas potong bawang, lu bangang. Dah tentu la landasan syariat Islam yang dah ratus ratus tahun manusia dulu pakai. Faham?

Okeh, berbalik pada cerita peperiksaan tadi. Musim sejuk merupakan peperiksaan siri pertama disini. Subjek yang kena jawab juga tak berapa banyak nak banding siri kedua akan datang iaitu versi musim panas. Siri pertama musim sejuk, siri kedua musim panas. Kan nampak harmoni tu.

Jadi, peperiksaan siri pertama aku menawarkan lima subjek untuk aku jawab. Bunyinya macam sikit. Tapi jangan pandai pandai ada yang cakap " alah, lima je pon, kacang je tu ". Ada aku dengar sebut ayat macam ni, mari sini aku gulung gulung semua kitab lima subjek tu hayun ke kepala. Boleh nilai apa macam dia punya darah menyembur. " alaa, lima subjek punya kitab je "..

Sebagai penutup, aku sertakan bonus gambar jadual peperiksaan kali ini.



رَبِّ اشْرَحْ لِيْ صَدْرِيْ وَيَسِّرْلِيْ أَمْرِيْ 
“ Ya Allah, Lapangkanlah dada(jiwaku) dan permudahkanlah urusanku.”

...Amin

,Syakuragi