Sunday, November 29, 2009

Nilai Sebuah Pengorbanan

Pengorbanan atau dalam kata lainnya melakukan sesuatu untuk kebaikan pihak lain atau diri orang lain aku anggap sebagai satu bidang yang telah wujud dalam diri aku sejak dulu lagi.

Cuma tahap ketepatan pengorbanan itu terpaksa aku repair beberapa kali supaya sesuai dengan konsep yang sebenar.

Sebagai contoh sekitar umur setahun membawa ke akil baligh, pengorbanan yang tersemat dalam jiwa aku lebih menjurus ke arah 'barbarian' dan jurassic park. Pada tahap ini, tiada istilah yang lebih tepat berbanding mencari mangsa korban. Contohnya aku terpaksa mengorbankan riwayat seekor ayam akibat ingkar arahan masuk ke reban.
Bagi aku, tiada perkara yang lebih melegakan hati selain melihat pertumpahan darah yang mengalir ketika itu.

Namun, selepas melakukan beberapa siri diskusi bersama sama rakan di peringkat remaja, penghayatan pengorbanan aku selama ini rupanya telah melencong jauh dari maksud sebenar. Skill pengorbanan ini rupanya bukan untuk kepentingan diri sendiri sahaja tetapi juga demi kemaslahatan pihak lain.

Dasar pengorbanan tersebut telah aku jadikan teras untuk membina jati diri muslim sejati.

Begitu juga dalam hal berkaitan masalah perkhidmatan internet yang aku alami baru baru ini. Aku anggap mengorbankan waktu untuk bertemu dengan wakil syarikat bukanlah satu pengorbanan yang sia sia. Menghubungi pihak syarikat untuk mengadukan masalah ketiadaan internet juga dianggap berbaloi meskipun terpaksa mengorbankan kredit di henpon.

Ini semua dilakukan bagi terus memahami konsep pengorbanan yang sempurna.

Tapi aku masih belum puas dalam teknik pengorbanan yang sedang aku amalkan setakat ini. Jadi setelah melakukan beberapa siri eksperimen, akhirnya aku berjaya menemui formula khas bagi menyesuaikan masalah menunggu tindakan syarikat internet dengan konsep pengorbanan. Ianya satu kaedah yang mudah untuk difahami dan dipraktikkan.

Kaedah terbaru ini lebih berbentuk kaedah fizikal iaitu mencari korban untuk dijadikan mangsa korban seterusnya membentuk sebuah proses pengorbanan. Dalam kata mudahnya, mencari pekerja syarikat internet untuk dijadikan mangsa sembelihan seterusnya membentuk sebuah proses dendam terbalas.

p/s : sesuai dijadikan silibus pelajaran masakini..

Syakuragi,

1 comment:

AWOLscholar said...

korban cara tu x bersifat menyeluruh..apa kata kalo ko lumpuhkan ekonomi syarikat internet tu atau bom je trus bangunan diorg?