Wednesday, April 7, 2010

Kota Madinah

" Pekk..pekk ", suasana hening didalam airport menyebabkan selipar getah yang dibawa ke tandas tadi jelas kedengaran.

Memang lain macam 'atmosfera' airport Jeddah ni. Tenang sikit kalau nak banding di Kaherah yang sungguh haruk pikuk seperti berada digelanggang tinju. Selesai urusan imegresen dengan pegawai yang gigi sungguh bersepai, aku dan para jemaah diminta menyerahkan passport dan menaiki bas.

On the way nak ke bas...

" Tax..tax.. ", entah dari mana pula datang sekumpulan bangla mintak upah. Katanya upah angkat beg. Tapi dari tadi aku tengok sedut rokok, bila masa pulak diorang angkat beg. Mujur seorang uncle berjaya mengusir bangla bangla tersebut sebelum sempat aku capai batang besi dibahu jalan.

Pukul 3 ke 4 pagi ntah, tapi sebelum subuh la time ni..

Maka berangkatlah kami ke kota Madinah pada malam tersebut sambil diiringi seorang ustaz. Ustaz Lian. Muda lagi orangnya. Pandai juga buat kelakar. Dan beliau ditugaskan untuk jadi 'guider' kitorang hingga ke akhir rombongan.

Lebih kurang pukul 10 pagi ( kot )

Taklimat demi taklimat diberi. Banyak betul info yang kami dapat. Tapi kalau info banyak perut lapar pon tak guna ye tak ? Nasib baik sesampainya kami di Hotel Jauharah Fayrooz, kami diberikan makanan pengalas perut berbentuk nasik berlaukkan ayam padprik.

" Allahu Akbar ........ ", kedengaran suara bilal melaungkan azan dari masjid. Alang alang Masjid Nabawi beberapa meter dari hotel, amatlah samdol kiranya aku ambil keputusan bersolat didalam bilik secara solo.

Jadi solat yang pertama aku di Masjid Nabawi ialah Solat Zuhur. Ingatkan orang tak ramai. Almaklumlah solat diwaktu tengahari. Biasa kalau di kampung aku dulu, paling ramai pon tiga orang. Paling kurang, ayam lepak patuk patuk bunga depan masjid.


Sedikit tentang Masjid Nabawi...

Kelebihan senibina yang ada di masjid antaranya ukiran seni yang menarik dan ruang dalaman yang sungguh luas. Bagi orang yang baru pertama kali sampai macam aku, tindakan main hentam keluar masuk ikut pintu mana mana nyata satu tindakan kurang bijak. Hampir hampir juga berhadas di perkarangan masjid. Mujur sistem pertandasannya yang dilengkapi eskeleter wujud dimana mana.


Kenapa nama masjid ni Masjid Nabawi ?

Bagus soalan tu. Sudah tentulah kerana ianya masjid yang dibina oleh Nabi Muhammad s.a.w pada zaman dahulu. Makam baginda juga disemadikan didalam masjid ini. Juga makam sahabat baginda Saidina Abu Bakar as siddiq r.a dan Saidina Umar al khattab r.a.

Ada lagi tempat yang biasa orang rebut dalam masjid ni. Iaitu Raudhah. Dikhabarkan ianya satu daripada taman taman syurga. Tahap perebutan nak datang ke Raudhah tu kadang kadang boleh menimbulkan pergaduhan. Sungguh tak molek..



Di bahagian luar masjid ada pape tak ?

Sudah tentu ada ya. Berhampiran dengan Masjid Nabawi, terletaknya perkuburan Baqi'. Disinilah sebahagian besar para sahabat dan tabi'en dikebumikan. Kalau nak dapat maklumat lebih boleh lepak tepi tepi pagar tu. Ada orang kasi taklimat. Buku yang orang tu kasi aku tak habis baca lagi.


Sebagai tambahan, kota Madinah boleh dikatakan tenang. Tak kira dari segi orangnya mahupun sistem pengakutannya. Cuma yang menghairankan kota ini seolah olah dikontrol oleh tiga kabilah selain arab Madinah sendiri. Kabilah Bangladesh, Indonesian dan orang Turki.

Cashier hotel, supermarket, tokey kedai, tukang sapu, jual henpon, angkat beg, bawak lori air, masak makanan, dealer pengangkutan awam semua bukan arab Madinah. Memang lain berbanding di Mesir. Dari jual syampu paket hinggalah ke jual kereta Mercedes semuanya arab Mesir. Orang Cina adalah juga. Itu pon jual pakaian kanak kanak.


" Satu riyal satu riyal " sambil sengih sengih.

Hari hari dengar mat bangla jual teh dalam hotel kadang kadang boleh naik juga darah.


Syakuragi,

7 comments:

::alifdalmim:: said...

dapek pun..

SyAkuRagi said...

mekasih adam..

Đ╝AkU_BeBaS_BerFiKiRĐ╝ said...

best nyew...huhuhu

SyAkuRagi said...

best best..hee

aisyah ahmad said...

hoho...aku pon teringat zaman kanak2 ribena aku dolu2..

bapak aku telah memarahi tukang angkat beg kat epot jeddah tu sbb die kurang ajar dgn sorang nenek tua yg bewarganega MALAYSIA..mementang la nenek tu da tue..suke suki die angkat beg nenek tu tanpa permission...pehtu die mintak duit...30 riyal...cehhkuang asemm...bertempiaran lari die sbb bapakku besor macam arab jugok..hohoho

SEKIAN.:))

SyAkuRagi said...

ko pegi lg awal? ceh..bru nak belagak..huu

aisyah ahmad said...

moral of the story:
tok sah nak belagak..;p;p

SEKIAN:))