Saturday, February 6, 2010

Fesyen

Ramai betol manusia kat mator Kaherah ( Cairo Airport ) malam tadi. Kalau kira budak melayu sahaja dah boleh buat satu batalion askar pergi perang ke Gaza.

Seperti biasa, aku suka buat analisis bab fesyen dan penampilan. Meskipun aku sendiri pakai baju lapah kambing yang dibeli beberapa tahun lepas. Bukan apa, bergaya lebih lebih nanti, luluh pula hati pramugara.

Jadi setelah berada beberapa minit di mator, keputusan analisa yang dapat dibuat :

* 20 % sahaja orang melayu yang berketrampilan ahli ahli agama.

* 30 % berpakaian normal. Berbaju sejuk dan berkasut. ( aku di golongan ini )

* 50 % yang seterusnya berfesyen aneh. Ada bunkface stail, korean hair jawa face style, jawa hair dresap bomoh style, hair and face must be tikam di perut style dan macam macam lagi.

Terkilan sebenarnya bila tengok golongan 50 % ni. Nak kata aku ni warak tu takla. Tapi kita ada agama kan ? Ada batas dalam berpakaian. Yang perempuan pergi balun kaler rambut tayang tayang apa pasal ? Takpon harap je pakai tudung, tapi baju sendat padat tersepit sepit lemak. Serupa korang ganti Pamela Anderson berlakon Baywatch. Kan ? kan ?

Kalau ye pon tak minat pakai jubah tutup satu badan, pakai seluar yang selesa sikit. Baju kasi kain jahit lebih sikit. Jangan seksa badan nak bernafas. Tepek lagi sikit kain sama itu kepala. Nescaya perempuan yang berwajah dinding sekalipon akan kelihatan manis. Percayalah.

Yang lelaki tak banyak aku nak komen. Alhamdulilah semua masih pakai seluar dan baju. Kalau ada yang berani pakai seluar dalam dan singlet sahaja tadi, tanpa ragu ragu aku akan upah polis berdekatan tembak kaki korang sampai berkecai.

Selesai...


fakta : Lupa bagitau. Aku pergi hantar Brader Anub ke mator. Beliau dah grad dan mahu pulang ke Malaysia.

* takut makwe makwe syak aku dating dengan pramugari..ngeh ngeh



Syakuragi,

1 comment:

Aisyah Ahmad said...

~perempuan berwajah dinding~
;]