Friday, February 12, 2010

Ketika Kopiah Bertasbih

Sebelum itu buat makluman ;

6 bulan dulu, aku ada join satu kelas mengaji di Muqotom. Nak bunyi lagi islamik. Aku bertalaqqi al Quran secara gigih dan tak kenal erti jemu.

Terus terang cakap ini first time aku buat satu benda baik sungguh sungguh. Sebelum ni biasa paling kuat pon boleh tahan seminggu. Itu pon dah menyumpah dalam hati. Tertekan.

Sepanjang 6 bulan ni, banyak kali juga niat nak berhenti tengah jalan. Bukan ada siapa nak marah.

Cuma aku teringat pesan Sheikh Ashraf ( ni nama sheikh aku )

" orang yang dipandang mulia disisi masyarakat adalah orang yang ada ilmu dan agama padanya "

Terus aku jadi syahdu. Beliau tak pernah pula cakap orang yang kacak, six pack, jalan henjut henjut akan dipandang mulia.


*********

Dalam 6 bulan kebelakangan di juga aku dah pandai sarung kopiah atas kepala nak pergi mengaji. Diulang sekali lagi, semasa pergi mengaji sahaja. Pergi kedai beli rokok tak pakai.

Mesti orang ingat aku sengaja tunjuk best depan sheikh. Lantak korang la. Yang penting aku pakai. Korang tak suka tak payah pakai.

Senang..


*******

Jadi, dengan berbekalkan kopiah di atas kepala di waktu petang menuju ke kelas mengaji, aku lebih suka berjalan dengan senyuman dan wajah hepi wonder pet. Kasi matching. Baru ada aura orang nak tuntut ilmu.

Cuma aku terkilan. Suatu hari on the way ke kelas, aku terserempak dengan beberapa orang budak Malaysia. Nak kata orang Russia tak boleh juga. Masing masing hidung penyek dan bertutur bahasa kebangsaan.

Mereka cakap " macam budak budak, ini mesti anak manja kat rumah dulu "

Mereka cakap lagi " skema lak aii, tak rock langsung "

.......

.....


Aku senyap. Demi imej seorang yang pakai kopiah.


p/s : indahnya libas kepala orang 'macam tu' zaman dulu dulu..ahhhh


Syakuragi,

No comments: