Friday, March 19, 2010

Kronologi ke Tanah Suci

Kalam pertama yang aku ingat. " Ko siapkan passport setelkan visa, nanti kita pergi umrah sama sama " oleh ayah aku.
Maka bermulalah pengembaraan mencari secebis cakaran ayam mama untuk menghidupkan visa yang sudah ekspayed. Untuk makluman, sistem pengurusan di sini ( Mesir ) kebanyakkannya menggunakan sistem tulang empat kerat. Tak main taip taip keyboard, susun data dalam folder, search, klik dan sebagainya. Bagi mereka ( pekerja am pejabat ), kertas yang disusun tebal didalam fail fail tebarai lalu diperosok didalam almari karat lebih memudahkan kerja berbanding disimpan didalam komputer. Bak kata mereka la.

Selesai menerima contengan pengesahan, tibalah giliran pengesahan untuk pulang ke Mesir.
' Ta'syir Audah ' namanya kalau tak silap. Urusannya lebih mudah berbanding kerja menghidupkan visa. Namun, jarak perjalanannya pula agak masalah. Naik tren bawah tanah pagi pagi, sesak sesak dalam tren, tersiku rusuk arab, terhidu bauan pelipat tangan dan sebagainya.

Pendek cerita selesai 'ta'syir audah'. Seterusnya masuk ke set ke dua. Menghantar pulang passport ke Malaysia. Untuk mudah mendapatkan visa bagi menunaikan umrah, cara yang agak senang dengan menerbangkan passport ke Malaysia. Untuk susah macam biasalah. Seperti di atas.

Dengan bantuan seorang makwe yang pulang ke Malaysia. Passport aku dan brader aku berjaya mendarat dengan selamat ke tangan mak ayah di Malaysia. Walaupun ada sedikit masalah dimana seorang nyonya telah mendajal gambar aku, namun segalanya berjalan lancar.

Seterusnya tiba giliran persiapan batin dan mental. Dari segi batin, tiada masalah rasanya. Doa doa dalam buku milik ustaz indon akan aku genggam kemas sentiasa. Mental juga. Alhamdulillah, aku tak sampai ke tahap gabra yang melampau. Sekali sekala saja meracau racau tepi tingkap bilik sambil mengalunkan lagu lagu Scoin.

Dari sudut persiapan pakaian pula agak kucar kacir sedikit. Maklumlah rockers macam aku. Mana titik berat sangat bab bab kesucian aroma pakaian. Asalkan tidak tercelet najis berat akan tetap aku sarung meskipun berbau bauan ngeri.

Maka masalah untuk menyucikan pakaian menjadi semakin berat bilamana pertembungan masalah air dan tiada baju sesuai berlaku. Tak molek kiranya memakai seluar senam koyak dikelangkang dan baju tengkorak koyak di ketiak dijadikan pakaian ibadat di tanah suci. Jadi aku mengambil inisiatif mengenengahkan baju melayu untuk dijadikan sandaran. Malangnya, disini masalah air mula memainkan peranan dengan menghalang niat membasuh baju melayu tersebut lantas menjadikan niat penyucian menjadi angan angan belaka.

Hasil perbincangan ringkas dengan brader aku, beliau menyarankan supaya biarlah baju baju ibadah tersebut dibeli semasa sampai. Cuma yang perlu disediakan di sini hanyalah baju baju sopan dan tidak mengandungi aroma berlebihan. Bernas bukan cadangan beliau?

Memandangkan masa pon makin suntuk. Ini sahaja kronologi yang mampu aku sebutkan. Kalau nak sebut satu satu memang banyak. Misalnya, terderma darah secara tidak sengaja, tidur terganggu, makwe makwe kirim doa, kawan kirim kopiah dan macam macam lagi.

Untuk itu, saya ( saya? ) harap anda semua doakanlah kami sekeluarga selamat pergi dan pulang serta dipermudahkan segala urusan semasa berada di sana nanti.




pesanan : tuai padi antara masak,
esok jangan layu layuan,
intailah kami antara nampak,
esok jangan rindu rinduan...


Chewahh !!


Syakuragi,


4 comments:

aNiS tHe BumbleBee said...

hahahah! sakit ubun2 kepala aku baca..

Anonymous said...

x nak bwak laptop pi mokah ko...update kat sanun..hahahahahaha..
wat hal laa..

jo said...

uih...seronoknya...
selamat...selamat...

SyAkuRagi said...

anis ~ sampai sakit ubun2 tu..haha

anonymous ~ kat sane fokus ibadat beb..haha

jo ~ mekasih mekasih