Friday, July 17, 2009

Berjalan ke tempat mulia di hari Jumaat

Selesai menunaikan solat subuh ( berjemaah ), aku bergerak keluar bersama geng perang yang lain menuju ke sebuah destinasi suci di bahagian barat Kaherah. Kawasan yang bakal diziarahi memang agak feymes kalau aku nak sebut. Nak percaya atau tak sukati korangla.

Dengan berbekalkan keazaman yang tinggi dan bekalan kewangan yang terbatas, kami berhenti disebuah kawasan yang dinamakan Sayyidah Aishah. Dan khabarnya, kawasan ini dinamakan Sayyidah Aisyah sempena dengan nama cucu kepada cucu Rasulullah S.A.W iaitu Saidina Hussein.

Selepas ketibaan kami di Sayyidah Aisyah, kami terpaksa menyambung perjalanan dengan pertolongan kenderaan elit di Mesir untuk sampai di satu lagi kawasan yang lebih gharib iaitu Suk ( pasar) Syafi'e.

Keadaan di Suk Shafi'e agak gharib disebabkan pasar ini menjual pelbagai benda merepek dan tak masuk dek akal. Kedai pakaian, haiwan peliharaan, minuman, bahan elektronik terpakai semuanya dicampur aduk dengan penuh gelabah dalam satu kawasan. Mungkin inilah antara rencah keghariban Suk Syafi'e.

Selesai membeli belah ala kadar di Suk Shafi'e, kami menuju ke tempat utama lawatan pada hari ini. Suhu yang hampir mencapai takat lebur menambahkan lagi dugaan perjalanan disamping kami dipaksa melalui sebuah lorong penyembelihan yang horror.

Berkat izin Allah S.W.T, kami berjaya sampai. Dan tempat ini memang feymes sempena terletaknya makam orang yang feymes dan ilmu beliau yang feymes.

Beliau ialah Al-Imam Syafi'e r.a... ( tak kenal tak taula)



sisi pandangan dari sebelah luar kawasan masjid Imam Syafi'e.



alunan zikir kedengaran semasa gambar ini diambil.



sisi pandangan dalam masjid Imam Syafi'e. Kitorang sempat menunaikan solat Jumaat bersama pak pak arab di sini. Dan makam Imam Syafi'e juga terletak didalam kawasan masjid ini.



Pak Arab kat sini cakap menatang ni alat permainan berunsurkan funfair. Tapi hati aku berat cakap yang benda ini mirip alat seksaan dalam movie saw.



Beginilah keadaan di kawasan Sayyidah Aisyah yang sesak, hiruk pikuk dan kacau bilau. Kalau rasa rasa ada penyakit pitam baik jangan hampiri kawasan ni.


Pesanan : Jangan cakap aku tak reti nak ziarah tempat yang baik baik.


Syakuragi

8 comments:

mamma mia! said...

so this is how mesir looks like.. hehe.. beza mase d mesir dgn mlsia mcm mne? brape jam awl atau lmbt?

SyAkuRagi said...

kalau x silap, lambat 5 6 jam dari malaysia..hehe

GeNgKaPaK said...

dok mesir ke?ngaji obesi ke?bgsnyeeee

langkasuke said...

kah..kah..kah..kah..

gua teringin nak ngaji obesi la...

SyAkuRagi said...

cilakak !!

perhatian : gengkapak & langkasuke serumah dengan aku..

cik bulan said...

i've been there! -bangga.
haha

en_me said...

sonoknyerr gi mesir tewww.. salamm, saudara ni kenal pakndak takk..

http://pakndak.farvista.net/

SyAkuRagi said...

cik bulan:

seronok kan? hehe

en_me

pandak..maalish..otaimer mesir..hehe