Thursday, July 9, 2009

Attabah the Black Area

" Wei bangun, jom pergi carik tikar getah "

Cara kejut yang agak mengejutkan oleh Pak Asan menyedarkan aku dari tidur pagi tu. Nasib baik bukan tengah mimpi jumpa bidadari. Kalau tak, boleh jadi gaduh jugak kena kejut macam tu.

Aku terus capai henset dan tengok jam baru pukul 9 pagi.

" Awal lagi ni ", bisik hati aku.

Demi tak menghampakan hati Pak Asan, aku tanpa lengah bersiap siap basuh muka dan sarung baju kotor. Dresap kacak sangat pun bukan nak keluar carik awek.

Pencarian kami berdua akan tikar getah bukanlah semudah yang diramal. Dahlah kedai pak arab tak banyak yang jual, kalau ada jual pon tutup. Kedai yang bukak jual pulak mahal. Memang tak masuk dek akal semeter tikar getah boleh cecah LE 40 - 85 dan kedai sebelah pulak jual LE 18 - 25. Kan kurang sopan teknik meniaganya tu.

Misi mencari kami hampir ke penghujungnya apabila sampai di sebuah kawasan membeli belah yang paling horror di Mesir iaitu Attabah. Bagi pelancong pelancong yang datang ke sini akan rasa teruja sebab hampir segala jenis barang dimuka bumi ni ada dijual. Tapi bagi aku Attabah bukanlah sebuah tempat yang boleh dijadikan tempat ideal untuk bergembira sambil membeli belah. Kalau rasa takde tujuan pergi kesana diharap cepat cepatlah batalkan niat.

Diceritakan suatu masa dahulu Attabah ialah kawasan bagi taiko taiko Mesir melepak. Ciri ciri bangunannya yang tersusun dengan sempit dan padat juga dikatakan sebagai strategi para taiko untuk melakukan kegiatan haram mereka. Kalau dilihat secara maknawi, kita akan dapat lihat betapa kagetnya pak pak arab yang melalui jalan Attabah. Silap langkah, maut padahnya.

Aku juga pernah disuruh balik oleh pihak polis kerana dikhuatiri akan terjadinya mudarat. Kemungkinan pada masa itu ada beberapa kabilah arab yang sedang bertengkar. Pertengkaran mereka juga boleh mengakibatkan jalan jalan dikawasan sekitar terpaksa diperbaiki akibat pecah dek kesan pijakan dan hentaman peluru berpandu.

Tapi tu semua tak mematahkan semangat aku dan Pak Asan untuk meredah Attabah. Semuanya demi melengkapkan projek mega ke fasa yang terakhir iaitu memasang tikar getah.
Sewaktu sibuk mencari dan deal harga, kitorang ada jugak terserempak beberapa orang yakuza dan sekumpulan mafia sedang bersidang dengan taiko di Attabah. Mungkin berbincang tentang harga barangan pasaran gelap.

Dipendekkan cerita, kitorang terjumpa sebuah kedai yang menjual pelbagai jenis tikar getah di sebuah lorong kecil di penghujung Attabah. Selesai deal harga lebih kurang, Pak Asan setuju angkat 40 meter dengan harga LE 18 semeter.

Selesai urusan jual beli, aku ngan Pak Asan tak tunggu lama. Memang pakat terus balik. Risau jugak kalau kalau bertembung dengan brader brader arab kongsi gelap. Tak kena pau besar kemungkinan kena jemput join masuk geng diorang


No comments: