Friday, July 24, 2009

Lepas Ni Jangan Tanya Kenapa Aku Benci Belon

Ketika melintas jalan menuju ke rumah kawan, aku terserempak dengan sekumpulan kanak kanak yang begitu riang dan hepi sedang bermain belon. Setiap lambungan belon tersebut akan disambut dengan iringan gelak tawa yang cukup menghiburkan.

" Seronok betul jadi budak budak ni, " bisik hati aku.

Secara spontan juga ingatan lama aku menerjah. Dan memori ini seperti ada sangkut pautnya dengan belon.....

************

kelas 3 merah

" wei aku nak belon warna merah, tak suka kaler kuning ", aku jerit kat salah sorang member.

" buek buek buek..( tanda tak nak kasi ) "

" siap kau " sambil lipat seluar stenbai nak kasi penendang tepat ke kepala.

Tiba tiba telinga kiri aku terasa pedih. Pulasan dari Cikgu Bibah masa tu memang azab. Silap silap boleh koyak telinga.

" siapa ajar kamu jerit jerit macam tu hah !! "

" nak sangat belon kaler merah ye. nah ambik "

Bertubi tubi Cikgu Bibah jerit kat aku sambil hulur belon. Aku terus sentap dari tangan beliau tanpa ucap terima kasih. Pedih kat telinga ni macam mana kira ?

Dalam keadaan marah, tak puas hati, rasa nak mengamuk aku tiup kuat kuat belon kaler merah sehingga mencapai tahap tak perlu tiup dah. Rakan rakan sekelas mula lari bertempiaran kerana sedar nyawa mereka akan berada dalam keadaan yang merbahaya sekiranya tidak beredar jauh dari situ.

Pelepowww !!!

Letupan belon tersebut menjadi titik noktah aku dalam sukan meniup belon sehingga ke hari ini. Sakit dari hasil pulasan Cikgu Bibah tadi serta merta menjadi azab yang maha kecil jika dibandingkan dengan libasan getah belon kaler merah tersebut.

Fakta : Aku tak suka tiup belon, beli belon, tengok belon, pegang belon dan semua yang berkaitan dengan belon.

Siapa main belon dekat sebelah aku memang makan pelempang.

Syakuragi

10 comments:

aien~s corner said...

hahaha... klka la n3 ni..haha wlu pn cm emo ckit..

aien ckit pn xtakut.. lalala mala nk gelak besar..hahaha

inasalina said...

wawawawawawa

belon...nak belon...nak belon syakuragi...huhuhu

ziera said...

aku xpaham..

shinigamiheromi23 said...

lawak gile...aku dapat bayang kan ,macam mana kau...rasa....hahhahawakaa

SyAkuRagi said...

ain
tak kena lagi berani la cakap..huh

inasalina
tak bley3

ziera
x paham ?

shinigami
tak kan bayangkan je, nak cuba rasa tak?

langkasuke said...

dalam bilik gua banyak belon beb..

birthday lu bile??. ade hadiah belon untuk lu..

hahahaha..

Lina Zainal said...

wei...aku pun 3 merah gak dulu...tapi aku tak recall pun kejadian ni???

SyAkuRagi said...

langkasuke
gua pindah rumah

lina
memori ko terbatas barangkali..haha

Sarah Mustaza said...

osah eh ko ni...
badan gagah, jiwa kental, rupa cam garang
rupa2nye....
TAKUT BELON!
alaa...simpati sunggoh aku ;p

c0nan_syuxuky said...

kahkahkhaaaaahhh...
bro..jgn mara aku nk gelak...
hikhik..
kelako r n3 ko ni..