Thursday, July 30, 2009

Naik Teksi

Pengangkutan awam sememangnya keperluan bagi setiap masyarakat. Baik yang muda, tua, lelaki, wanita, cacat, sempurna, hitam, gemuk, kurus, semuanya tidak terkecuali dari terlibat dengan pengangkutan awam.

Meskipun begitu, gejala kurang sihat dan celaka daripada pemandu itu sendiri menyebabkan pengangkutan awam sering menjadi cemuhan di bibir segenap lapisan masyarakat. Aku teringat kisah seorang pemandu teksi yang begitu cipan melayan pelanggan.

" Pakcik, kitorang nak balik sekolah ni, berapa tambang ? " soalan sopan seorang pelajar sekolah agama.

" Ermm, 7 ringgit satu kepala " jawapan berunsur nada gampang.

" Tapi sekolah kitorang atas bukit tu je, tak kan la mahal sangat ? (7 x 4 = RM 28) " nada bergurau.

" Hei, korang ni bengap ke ape ha? harap sekolah je tinggi, tapi bodoh berbakul bakul, aku cakap satu kepala 7 ringgit, 7 ringgitla "

Kecewa dengan jawapan lahanat pakcik teksi tersebut, aku dan kawan kawan terpaksa menunggu bas hampir 2 jam di perhentian untuk pulang ke sekolah. Dengan penuh dendam kesumat, aku menyimpan hasrat untuk membalas ' kesopanan ' pakcik teksi tadi suatu hari nanti.

********

cuti sekolah menjelang tiba.

Sementara menunggu lampu isyarat bertukar ke warna hijau, aku mengambil kesempatan membuka pelindung topi keledar dengan niat mencucuh sebatang rokok. Nikmat sedutan rokok aku terhenti tatkala melihat seorang warga emas sedang berusaha melintas jalan sambil menjinjing beg plastik yang sarat dengan barangan makanan. Baru balik pasar barangkali.

Sel saraf otak aku mula bertindak pantas seraya melihat warga emas tersebut. Tanpa berfikir panjang, aku memusingkan handle motorsikal ke arah beliau dan berhenti. Beliau pandang ke arah aku. Muka kerut kerut nak cam. Aku hembus sikit asap ke muka beliau tanda seorang kutu.

" Pakcik cam tak saya ? "

" Ermm, tak berapa la nak, tapi pakcik mintak tolong tumpangkan pakcik sampai hujung jalan tu boleh tak. Pakcik tak larat nak jalan ni "

" Boleh pakcik, apa salahnya..naik la, tambang 7 ringgit ye "

" Ehh..tak kan nak tumpang pon kena bayar ? "

" Wei orang tua, ko bengap ke hapa ? dah la sekolah tak tinggi mana, bodoh berlori lori, aku cakap 7 ringgit, 7 ringgit la.. "

Warga emas ternganga. Terkesima aku mengucapkan ayat biadap sebegitu.

" Oh ya, satu lagi pakcik. "

" Apa lagi nak ? " sayu sambil pipi dibasahi air mata.




f**k u !!!


sekian..

p/s : pakcik teksi kalau jumpa aku lepas kejadian tu memang tak penah miss bagi salam.


Syakuragi,

4 comments:

langkasuke said...

ingatla, lu ngaji mesir.. tak baik berkelakuan seperti itu..

kah..kah..kah..kah

SyAkuRagi said...

masa tu gua blom ngaji mesir..

kire dimaafkanla..hahaha

c0nan_syuxuky said...

uik..dasat r ko ni...
takot aku

SyAkuRagi said...

baru sket tu..ade lg dasyat..haha