Friday, October 23, 2009

Aku, Syabak dan Usamah..

Beberapa hari kebelakangan ini, jiran rumah bawah aku Dr. Palang membawa pertuduhan membabi buta kepada tuan rumah. Kononnya, paip di dalam tandas rumah aku telah rosak sekaligus menyiram kamar tidur beliau dengan elemen kumbahan.

Tambah Dr. Palang juga, kalau aku dan tuan rumah tak selesaikan masalah ni, beliau akan lancarkan serangan santet secara mengejut. Risau juga andaikata penampakan sesosok tubuh berlaku nanti. Mahu tapi malu, aku terpaksa akur arahan tuan rumah untuk memanggil
syabak ( tukang paip ). Bila aku kira mengikut formula cakerawala Adi Putra, ini merupakan kali yang ke 5 si syabak diseru untuk me'repair' tandas.

Dan setiap kali aku mengupah syabak untuk menyetelkan masalah paip dalam tandas, syabak hanya menjalankan skill yang sama iaitu duduk terbongkok bongkok sapu simen pakai tangan di lantai tandas sambil hisap rokok macam jahanam. Dan yang paling biadap sebelum dapat duit upah, syabak akan angkat ibu jari tanda 'good' seolah olah kerja dah selesai sambil tayang gigi kuning minta tapak kaki. Padahal masalah air meleleh ke rumah bawah tetap berlaku. Kualiti kerja sebegitu yang buat aku tawar hati nak panggil syabak datang repair. Setakat lepek simen pakai tangan takdela mencabar sangat. Samy Vellu pon boleh buat.

Megenangkan Dr. Palang sudah tua orangnya dan berkeras mahukan syabak merepair masalah ini, maka aku ikutkan sahaja kehendak beliau. Lagipun tak manis rasanya hari hari nak pandang slack kat Dr. Palang. Beliau pun dah tua. Aku doakan semoga beliau terpijak periuk api suatu hari nanti. Pernah juga aku dan Apat buat kunjungan tak mesra ke rumah beliau. Apa yang aku tengok dari kesan kebocoran tu tidaklah seteruk mana. Cuma lelehan manja air mata ibu mengalir di tepi dinding. Eh silap, tak mengalir pon. Bekas lelehan sahaja.

Kembali kepada cerita syabak tadi, hari ini untuk kesekian kalinya aku menelefon si syabak. Untuk mengadukan hal yang sama. " Paip tandas rumah ana ada masalah..boleh tak ente datang dan baiki ". Jawapan yang sama juga diberikan. " Kalau macam tu ente tunggu..ana datang rumah ente petang ini juga ". Penuh cahaya keikhlasan jawapannya. Namun praktikalnya sudah diramal. Umpama mimpi dalam mimpi bak kata Mega. Tak juga datang. Bila ditanyakan kenapa, aneka jawapan diberikan. Syabak tak jumpa rumah, alamat hilang, anak sakit, tak datang kerja dan sebagainya.

Setelah fedap dengan kerenah syabak. Aku kol tuan rumah dan mengadu perihal kebiadapan syabak kerana enggan hadir. " Enta carik syabak lain ". Lebih kurang begitu jawapan tuan rumah. Bernas juga idea beliau. Tanpa buang masa aku order senarai kedai syabak berhampiran. Ya, aku dicadangkan untuk menghubungi Usamah. Khabarnya Usamah ini syabak yang popular. Bila dengar namanya saja sudah terasa sejuk. Ibarat menyebut nama ulama'.

" Assalamualaikum, ustaz usamah ? "

" Waalaikumsalam, ente ni siapa ? "

" Nama ana Muhammad, boley tak ente datang rumah ana bla bla bla.. "

" Insyaallah, ente tunggu..sebentar lagi ana sampai "

Haa..kan sedap dengar jawapan ' sebentar ' macam tu. Tak payahla susah nak tunggu petang. Sementara tunggu Usamah datang elok juga kalau aku kemas rumah sikit sikit. Yela, ibarat tetamu nak datang rumah. Mestilah sedap sedap mata nak pandang kan.

11.30 pagi..



1.30 petang...



4.50 petang....



12 malam.. " Syabak datang tak harini ? ", tanya Apat.



" Srappp !! "


Aku koyakkan plastik serunding telan sambil istighfar banyak banyak..



p/s : Lu jaga kepala lu syabak, Usamah !!



No comments: