Monday, October 26, 2009

Raja Pecut

Aku mula berjinak jinak dengan bidang permotoran sejak berumur 7 tahun. Biasalah kalau mula dari bawah, bencananya pun kurang. Cuma tapak tangan terkoyak, siku tergesel, bahu kiri patah dan parut parut luka di bahagian kaki.

Memandangkan aku semakin dewasa, abah aku setuju membelikan sebuah motorsikal jenama Taiwan. Kesian katanya orang muda macam aku naik basikal bakul didepan keluar pekan. Aku pon apa lagi, serta merta jadi anak yang taat. Sidai kain, sapu sampah, kasi ayam makan, kejar kambing masuk kandang. Semua dibuat sambil senyum.

Selang 2 3 bulan kemudian, semangat bawak motor laju laju merasuk. Dia punya rasukan bukan biasa biasa. Hangus juga RM 300 modified motor kasi power. Tokey bengkel cakap, setakat ini motor milik aku paling tiptop. Ditambah dengan kecekapan pemanduan aku. Layak sangat untuk buat Rossi makan hati.

Hari demi hari berlalu. Semakin ramai mangsa pintasan kilat aku. Kereta nak parking, motor jual aiskrim, basikal gear, jentera berat. Semuanya dipintas tanpa belas kasihan. Puas hati aku. Gelaran raja pintas aku semakin kukuh.

Suatu petang yang hening di jalan besar menghala ke Tampin..

" sss..." sayup aku dengar sambaran angin. Aku toleh side mirror. Tak ada kenderaan pula. " vroom.." angin petang diheret disebelah kanan aku dan terus meluncur ke depan. Sebiji motor tzm memecut tanpa menoleh kebelakang. Aku jadi hangin. Trotel dipulas sampai habis. Meter mula cecah ke angka seratus. Malang tak berbau, tzm makin hilang ditelan jarak pandangan mata.

Niat nak ke Tampin jadi tawar. Dah tak manis. Wajah wajah bohsia yang kemaruk ajak round round dibuang jauh jauh. Aku patah menghala ke rumah. Sampai dirumah langkah aku jadi lemah.

" kenapa muka macam hilang semangat ni ? " tanya abah aku.

" motor tzm pintas orang time nak ke Tampin tadi ", aku merungut sambil kaki kuis kuis tanah.

" Motor tzm tu 500cc wahai anakku.." pujuk abah cuba menenangkan keadaan.

Serta merta aku toleh ke bahagian tepi badan motor aku.

100cc...


Syakuragi,

3 comments:

miEz haNeM said...

waaa;)
dasyat..
DARI uMo 7 tahuN DAH INvOlve ye:)

j.u.l.i.e.t said...

nafsu tak agak2. ahaha...

SyAkuRagi said...

miez hanem,
klu nk ikutkan dari umo 3 tahun dah involve dah..( kereta baby )

juliet,
well u know me laa..haha