Monday, December 28, 2009

Pertandingan Masak

Semalam aku menuju ke kompleks budak budak Malaysia di Mesir. Itupun sebab Pak Asan pesan ada event lawan masak masak. Event yang aneh dan jarang jarang diadakan ini dianjurkan oleh geng minyak kelapa sawit Malaysia.

Memandangkan fenomena macam ni susah nak ada, aku ambil keputusan hadir sambil usha makwe makwe yang masuk bertanding. Nampak gayanya sistem ushaan aku kurang berkesan disebabkan makwe makwe lebih tertumpu ke arah lauk pauk yang sedang di'setup' dengan pelbagai skill misteri.

Aku agak tertarik juga dengan pelbagai idea songsang lagi merapu para peserta dalam menamakan menu dan kelebihan masakan masing masing. Sebagai contoh..

" Masakan saya ini mempunyai beberapa elemen yang boleh merawat kanser "

" Resipi ini adalah warisan nenek moyang saya dan menjadi resipi rahsia sehingga hari ini "

" Nama masakan saya amigos berbungkus "

Nasib baik juga para juri kelihatan tenang menghadapi tektik penipuan secara pelbagai para peserta. Ketenangan para juri diteruskan lagi hinggalah ke saat merasa hidangan. Bagi aku memang dah jadi tugas juri untuk menilai masakan itu semua. Yang menjadi masalahnya, kadar merasa yang ditonjolkan lebih ke arah membalun lauk kenduri. Bila amalan ganjil ini berlaku, maka selera untuk try hidangan seterusnya pon jadi tawar.

Macam mana pun, aku puas hati juga datang semalam. Selain dapat tengok orang lawan lawan masak, aku juga dapat rembat lauk pauk yang dihidangkan. Cuma aku nak minta maaf kat seorang peserta wanita semalam sebab termakan ketam yang bakal dipersembahkan didepan hakim. ( rasanya dia tak perasan kot )


p/s : Pak Asan dan Bad si Monster dapat pingat gangsa.


Syakuragi,

No comments: