Wednesday, October 14, 2009

Main Bowling Bukan Lontar Peluru..

Jam kat dinding menunjukkan pukul 3 petang..

"Elok semayang asar dulu lah baru gerak"(ntah sapa yang cakap masa ni) biasanya kalau cadang semayang didahulukan sebelum bergerak ke sesuatu tempat bukan idea aku.

" Lepas semayang kita terus pergi, aku dah tak sabar nak tunjuk skill ni " aku mencelah perbualan dengan sedikit nada berbaur riak. Pergelangan tangan kanan yang sudah seminggu dilatih siang dan malam kini bakal membuat kejutan. Tong, baldi, besi semua dijadikan bahan senaman.

Idea asal pergi membuat kunjungan ke pusat bowling antarabangsa Mesir berpunca dari seorang makhluk dari Morocco a.k.a Cidut. Cidut khabarnya seorang yang aktif dalam permainan bowling di Morocco. Ada juga khabar angin mengatakan ranking beliau dua tiga tangga je bawah Shalin Zulkifli.

Demi tak menghampakan harapan warga Mesir, aku sahut cabaran Cidut. Mana tau dapat beat Cidut. Boleh juga ajak Shalin one by one nanti.

Walaupun perlawanan bakal bermula kira kira dua minggu lagi, secara senyap senyap aku menjalankan latihan fizikal dan mental secara rahsia. Dari sudut teknik balingan, swing, pernafasan, kawalan bola, sepakan sudut, hingga ke teknik menggelecek bola ke gawang gol lawan.

Hari perlawanan tiba, aku hanya berpakaian kasual seperti biasa mengatur langkah penuh keyakinan. Cidut yang datang lebih awal menunggu aku di pintu masuk. Kami berbalas pandangan dengan sorotan mata ganas. Kawan kawan yang lain terpaksa bertahan di tempat yang kukuh kerana tak mampu menahan desakan pertembungan aura antara aku dan Cidut.

Selesai melakukan aksi pembayaran, kami semua menuju ke medan pertarungan, kami dibahagikan kepada tiga kumpulan.

Kumpulan Sembelih Manusia
Aku (Syakuragi)
Gengkapak
Pak Asan
Wak Din
Nasri

Kumpulan Cidut al Maruku
Cidut
Iqmal
Aznan
Ajis Gempal
Fahmi

Kumpulan Sayang Sayang Aduhai Sayang
Brader Bob
Brader Fer
Brader Zuzu
Daus
Brader Anub ( sesat )

Dipendekkan cerita, turn untuk aku beraksi kini tiba. Sebelum aku capai bola yang sesuai untuk dibaling, sempat juga aku toleh ke belakang di bahagian penonton. Ibarat mimpi, ruang duduk dibahagian penonton penuh sesak dengan kain rentang " Syakuragi Boleh, Mesir Boleh " terbentang. Bunyi trompet tak payah cakaplah, riuh rendah dibuatnya.

Demi tak menghampakan semangat penonton aku akan lakukan balingan yang terbaik. Kini fokus aku hanya tertumpu pada objek putih yang tersusun di hujung garisan. Aku angkat tangan kiri sambil jari berbentuk "peace". Suasana makin tegang. Tangisan terharu makwe makwe mula kedengaran.

" Iyahhh !! ".....sambil tangan menghayun bola sekuat mungkin.


************

p/s : kalau tak buat longkang tepi landasan tu tak boleh ke hah?!!



Syakuragi

4 comments:

Anonymous said...

persatuan bowling dunia dgrnya dh luluskan bajet kira2 20 juta utk pmbesaran longkang kt tepi landasan tu..selaras seluruh dunia..mesir x tkecuali..

Aisyah Ahmad said...

hhaha..aku bleh predict ape yg jadi pastu..aku tak leh kasi tau kat sini..nnt aib kat ko..:p

Anonymous said...

kuang..kuang..
syfq mail xgeti maen..
meh gelak ramai2..
hahahaa...

SyAkuRagi said...

anonymous, blackishitam, ziera :

i'll kill u with my bola swing for sure !!!