Monday, May 25, 2009

Kenapa Saya Minat Belajar dalam Bidang Agama

Masa kecik kecik dulu memang tak terlintas pon dalam kepala otak aku untuk menceburi bidang agama ni secara serius. Tapi disebabkan beberapa insiden berdarah pada masa tu, jiwa aku yang boleh dikategorikan sebagai budak 'gampang' di kampung terus berubah..

Insiden 1 :
Suatu petang di kelas fardhu ain kampung. Dan seperti biasa tok imam akan suruh semua budak budak dalam kelas tulis ayat dalam tulisan jawi. Kebetulan pulak time tu akak dan abang aku tak datang. Biasanya, diorang yang akan tuliskan untuk aku.

" Syafiq, kot ekau tak buleh tulih soksah lah tulih yo " sound tok imam dari depan.

" Ekau tu bebudak laie, nulih ABC pon ghoman cacing kerawit !! " celah sorang brader

Semua orang dalam kelas tu gelakkan aku. Padahal bukan kelakar sangat. Memang aku hangin dengar kutukan camtu.

" Wei bangsat, ko ingat ko dah besar ko pandai ! aku johan khat tadika peringkat negeri la" dengan hangin aku jerit sambil urat kat lengan denyut denyut macam nak pecah.

Akhirnya, tok imam kasi la jugak can untuk aku tulis. Terharu jugak sebab tok imam pon seolah olah yakin akan kebolehan aku. Brader brader yang gelakkan aku tadi mula tunjuk isyarat tangan macam macam. .jari hantu la, sembelih la.

Tak lama kemudian, tok imam pon cek buku tulis semua orang. Bile sampai turn buku aku, serta merta beliau tergelak sambil air mata memancut keluar.

" Apo tulisan ekau macam cacing tak cukup sipat ni.. hahaha! "

Sekali lagi aku digelakan macam orang sakai dalam kelas. Serta merta respek aku kat tok imam hilang. Muka brader brader pulak semua berubah jadi kerek macam nak mintak kena cincang.


Insiden 2:
Hari ni hari raya. Dengan penuh semangat kebudak-budakan, aku hadir ke masjid untuk semayang raya. Sebab biasanya brader brader yang pegi semayang raya ni tampak lebih macho dan bergaya kalau nak dibandingkan dengan brader brader yang lain.( main dam dipagi raya )

Dipendekkan cerita, tahun tu aku taknak sembahyang raya sebelah kekawan yang lain. Hilang macho semayang ngan diorang..tengah semayang pon nak cerita kasut raya kaler apa. Aku ambik port sebaris dengan brader brader. Time tu terasa nak mengayat akak akak pon ada gak.

Tetiba bilal buat pengumuman.." disobab an kito semayang ghayo ni pon sekali yo setahun, suko la sey nak ingatkan kaifiat semayang ghayo ni....bla bla bla "

Walaupun pesanan bilal masa tu agak penting bagi kanak kanak hingusan macam aku, aku tetap maintain buat buat malas dengar..jatuh ah stendet aku kalau benda kecik macam tu pon tak tau.

" Kamu tau ke nak semayang raya ni? "tetiba ada seorang makwe sebaya aku tegur.
" Laa, saya hari hari semayang raya " jawab aku dengan yakin.

" ooo, boleh lah saya ikut awak nanti ye " makwe tadi makin kuat mengayat
" awak follow je, saya ruku' awak ruku', saya sujud awak sujud, "kata aku dengan tenang.

Selesai iqomah, kami berdiri dalam keadaan stenbai nak semayang.

" jangan lupa follow saya tau " aku cuba mengingatkan makwe di belakang.

" Allahu Akbar ! "

Kesudahannya, imam angkat takbir kedua aku dah ruku'..takbir ketiga aku terus sujud.
Makwe tersebut pula terus ajak clash sejurus selesai tahiyyat akhir.

Faktaterkini :
-aku tetap fail tulis jawi semenjak ditukar ke format baru. Kalau yang lama senang je.
-dah tahu semayang raya

Moral : Belajar agama itu mulia

Syakuragi

No comments: