Thursday, September 10, 2009

Kad Raya

Kisah di bulan Ramadhan - 199?

" Mak..along dapat kad raya..kawan kasi " akak aku menjerit riang.

" Baguslah tu. Jangan lupa balas pulak " pesan mak aku ringkas.

Suasana ketika hampir raya di rumah aku cukup meriah. Kedatangan saudara mara dari jauh. Kehadiran kueh raya dan sampul raya dari pakcik makcik yang tak pernah mengecewakan jumlahnya.

Tapi tahun tu agak berlainan. Kemeriahan Syawal ditambah dengan kehadiran kad raya dari pelbagai manusia. Pokok bunga mak aku dilantik menjadi alat gantung kad raya kelihatan cukup bergaya. Sesekali pokok bunga itu bergoyang tanda angkuh kerana berjaya memegang title ' pokok bunga raya ini '.

Sedang saudara mara aku berkumpul di halaman rumah. Topik yang paling hangat dibincangkan bukan lagi duit raya siapa paling banyak. Tapi, kad raya siapa yang paling banyak. Aku yang sedang mundar mandir menantikan kedatangan posmen sekali sekala meninjau ke arah jalan.

" Syafiq, berapa kad raya ko dapat tahun ni ? " soalan sukar dari saudara aku.

" Adela sikit " jawab aku nak tak nak.

" Bukan sikit.. tapi takde langsung..hahaha " akak aku menyampuk dari belakang sambil ketawa.

Semua orang sekeliling ketawa. Pokok, haiwan ternakan, serangga liar semua seolah olah pakat gelak.

DAMN !! aku menyumpah dalam hati

faktamenarik : satu satunya kad raya yang pernah aku dapat daripada mak ayah aku masa aku sampai Mesir. Itu pon kongsi dengan abang aku.


Syakuragi,

4 comments:

jasrina said...

skrg ni nak cari kad raya pun susah. semua org nak jimat anta sms saje.

SyAkuRagi said...

sms raya ?

aku pnh dpt x ek? hehe

zzarina_hasim said...

since thn lps,da xdpt kad raye daa..yg virtual je byk..huhu

SyAkuRagi said...

ok la jgk dapat virtual..dari xdpt langsung..