Monday, September 21, 2009

Nasib Raya Sukar Diramal

Level mata aku yang dah sepet sepet tahan ngantuk memang dah tak mampu dikawal . Air mata ditambah pedih semakin rancak beraksi. Nasib baik time tu aku teringat pesan pegawai negeri sembilan a.k.a ayah pesan..

" Ayah harap anak anak dapat memberikan komitmen melibatkan diri dalam majlis sambutan hari raya di Arma nanti "

Nak juga aku jawab balik ayat beliau dengan jawapan paling biadap.

" alahh.. kalau saya tak datang jalan jugak majlis tu "

Disebabkan aku ni jenis manusia yang tak suka kurang ajar dan gerunkan pelempang pegawai, aku turutkan kemahuan beliau.

Seawal pagi aku dah stenbai dresap baju raya tahun lepas sepasang. Sambil cucuh dua tiga batang rokok, sekali sekala petikan kamera digital berbunyi tanda snap gambar aku secara misteri. Aku biarkan je. Nak dilarang kang bukan kamera aku.

Sampai di Arma, aku tengok kemain ramai mamat mamat dan makwe makwe bersepah lepak. Ada juga dua tiga pasang kapel main snap snap gambar. Nak buat kenangan la tu. Sedap jugak kalau dapat pijak pijak kepala pakai dua belah kaki.

Aku yang dari pagi menahan mata diuji lagi dengan konsep ketahanan seterusnya iaitu menahan haus. Apa gila punya majlis tak letak air sirap. Patah semangat raya macam ni. Selang 2 3 jam kemudian, maka datanglah pekerja yang ditugaskan terkedek kedek bawak tong air. Aku pecut sepantas kilat ke arah tong air. Mana yang cuba blok jalan time tu memang aku terus terajang ke tepi.

Capaian ekslusif ke arah gelas plastik. Aku teguk beberapa pam. Perghh..tak sejuk, tak manis, tak sedap. Setan yang baru terlepas stat hasut suruh bakar Arma. Nasib baik aku cepat cepat amal ayat seribu dinar. Terus diorang bla.

Selesai sesi fotografi bersama ayah, kawan kawan dan makhluk makhluk pelik, aku sarung selipar menuju ke arah tempat van pengangkutan (tremco). Sekali lagi jiwa aku dipermainkan. Van yang sepatutnya menjemput aku untuk pulang tak sampai sampai. Setan yang bertempiaran tadi datang lagi dengan hasutan yang lebih horror. " Ko letupkan terus kawasan ni". Apa gila punya hasutan. Sah sah aku sekali jadi cebisan daging.

Nak hilangkan boring yang berbaur dengan niat membunuh manusia di pagi Syawal, aku buat sedikit lawak dengan kawan kawan disebelah. Nasib baik diorang sudi ketawa. Mana yang tak paham pon adalah juga sengih tunjuk gigi.

Selang beberapa lawak, tremco dan pemandunya yang samdol hadir. Tanpa cakap banyak aku naik dan terus menuju pulang.

Nak makan kuih raya pon dah takde mood. Mengenangkan raya aku tahun ni yang dipermainkan oleh pihak majlis. Tahun depan jangan harap aku nak join event macam ni dah. Kalau nak suruh aku datang juga, pastikan air sirap sejuk dan sedap disediakan awal.


p/s : mintak maaf diucapkan kepada makwe makwe di Arma. Aku paham korang berkeliaran untuk mendapatkan ushaan keramat dari aku. Seperti yang aku jelaskan tadi. Mood tadak !!


Syakuragi,

No comments: