Saturday, August 8, 2009

Kembali ke Jalan Benar


Selain dari masalah sosial yang berkaitan dengan remaja pada masakini, kita juga tidak harus memandang enteng masalah yang tidak kurang besarnya iaitu masalah obesiti atau nama lainnya bentuk badan macam ayam daging. Sekiranya ia berlaku dikalangan pakcik pakcik atau bapak budak, perkara ini masih boleh dimaafkan. Tapi kalau umur belum mencecah 30-an dan sudah menyertai pakatan obesiti ini, masakan masyarakat boleh memaafkan mereka semudah abc.

Jadi, aku yang sudah berkecimpung hampir sedekad dalam pakatan obesiti ini perlu mengambil langkah berjaga jaga bagi mengelakkan diri dari mengalami lebih banyak herdikan rakan rakan dan juga keluarga tersayang.

Setelah membuat sedikit penyelidikan dan kajian, akhirnya aku berjaya menemui kaedah terbaik untuk menyusutkan kembali bentuk fizikal aku yang kini terlalu mirip dengan maskot maskot yang sering kita jumpa di pintu pintu supermarket.

Malam semalam, tindakan drastik dan dramatik telahpun aku lakukan dengan memasuki sebuah pusat kesihatan a.k.a gymnasium a.k.a kelab badan ketul ketul setelah hampir setahun tidak melakukan sebarang aktiviti yang menyihatkan.

Aku tak meletakkan harapan yang terlalu tinggi dalam program gymnasium kali ini. Tak perlulah sampai jadi Mr. Universe misalnya. Cukuplah sekadar terpilih untuk mewakili negara dalam rancangan Man of The Year. Hadiah wang tunai yang aku dapat dari rancangan itu boleh juga buat modal berniaga ternak kambing dua tiga kandang. Tak payahlah mak ayah aku susah payah carik duit lagi. Aku nak jugak merasa sara hidup mak ayah. Tak salah kan?.

Cuma kadang kadang semangat aku sebagai manusia biasa boleh berubah tanpa diduga. Kadang kadang semangat mengalahkan askar mongolia, agresif tahap dewa. Kadang kadang jadi semangat Naser Wahab. Dulu orang nak nyanyi lagu jiwang dia follow, orang nak nasyid dia pon nak nasyid. Lagu wudhu' ke hape ntah dia sama Ebby Saiful nyanyi. Kumpulan Pedoman kalau tak silap. Ntah pape punya perangai.

Aku teringat pepatah seorang ahli bina badan.." No Pain No Gain" yang bermaksud " Tiada Sakit Tiada Hasil " (betul la kot). Jadi nantikan transformasi aku yang seterusnya lebih kurang 3 bulan dari sekarang. Kalau takde perubahan, aku letupkan gym tu biar jadi padang pasir kasi port unta lepak lepak.


Syakuragi,

4 comments:

Aisyah Ahmad said...

ala..tok soh susah2 lah weh..masok ajer the biggest looser!!pastu..ko mesti akan jadi 'man of the year'...tatkala itu..ko akan tau..betapa seksa nya menjadi jejaka 'hensem'..
~sekian. Terima Kasih

Munirah said...

adui, aku pun nak kuruskan badan aah.. tp bkn dgn gym la, Diet je kot.hehe

Anonymous said...

balik gym pi lepak mamak, pastu nak salahkan gym. cess...

SyAkuRagi said...

blackishitam,
seksa ke jadi jejaka hensem ?


cik bulan,
alaa..cik bulan kan dh slim..hehe


jasrina,
berani ko menabur dakyah !!