Monday, August 3, 2009

Telefob Bimbit dan Saya

Trut..trutt..truttt...

" pit, tolong angkatkan henpon mak tu " jerit mak aku pada suatu hari. Dan sebagai anak yang patuh lagi taat pada kedua ibu bapanya, aku sama sekali tidak ingkar akan arahan tersebut.

Aku capai telefon bimbit yang berada tidak jauh dari tempat duduk. Aku perhati dalam dalam nombor yang terpapar di skrin.

Kalau dibiarkan lama lama nanti penat pulak si pemanggil nak tunggu. Tak baik. Aku tekan ibu jari ke arah butang yang disediakan.

" Hello " ucapan selembut operator telekom aku lontarkan.

" Hellooo.. " kali ini nadanya agak keras dan berbeza dengan hello yang pertama.

Senyap....

" orang main main kot" bisik hati aku. Isu orang kol kemudian tutup memang benda yang aku paling bengang. Kalau ya pon nak main main, kacaula awek klinik ke, awek seven eleven ke. Tak payahla nak kacau mak aku.

" Sape telefon ? " jerit mak aku yang sedang sibuk menjahit di ruang tamu.

" Entah la mak, tekan je butang ni tadi...senyap je takde suara.

" Butang mana ko tekan ? "

" Warna merah " jawab aku sambil muka menghadap tingkap stail hero hero drama bersiri.

Mak aku geleng kepala. Adik aku tutup mulut tahan gelak. Ayah aku mengeluh dari luar rumah.


...........

" Tu butang cancel la samdol " laung akak aku dari dalam bilik.


Fakta : Aku mula guna telefon bimbit semasa berumur 17 tahun dan kejadian di atas berlaku semasa aku berada di tingkatan 2. Bukan salah aku kan..



Syakuragi,

5 comments:

jasrina rahim said...

aleh.. alasan.. apsal adik ko mcm tau aje butang merah tu utk apa...

blackishitam said...

hahahahah!!gile punyer jakon la ko ni..kasihan dehh!!ko tau dak..org asli kat blakang umah aku pon tak jakon gitu..hehehhe

~sile jgn marah

c0nan_syuxuky said...

kahkhakhahhkkaaaahhh..
lawak r ko ni..
hehehe..adohh ket peout

SyAkuRagi said...

jasrina,
adik aku lg advance kot..


blackishitam,
bab jakon tu aku xmarah,tp apsal nk samekan aku ngan org asli blakang rumah ?..cehhhh


conan,
cite tu bkn kategori sedih ke?

c0nan_syuxuky said...

hahaha..ko buat lawak sihh