Wednesday, August 26, 2009

Ramadhan yang Mulia 2

Stat Ramadhan itu hari, jadual hidup aku mula bertukar. Kalau dulu banyak masa dibuang depan komputer, tapi sekarang tidak lagi. Ayam belom sempat menguap aku dah stenbai dengan air semayang sambil tangan pegang Al-Quran. Kadang kadang terlewat jugak bangun, sempat baca sejuzuk dua je sementara tunggu bilal masjid azan subuh.

Menjelang tengahari, selesai semayang zuhur, ada jugakla amal zikir munajat sikit sikit buat bekal dalam kubur nanti. Amal jariah dah la tak banyak. Nak harapkan doa anak aku belum kawen. Time kusyuk beribadat ni, jangan harapla 'keybod' nak merasa taipan keramat aku. Awek awek dah ready pasang webcam kompem kecewa. " Dun worry bebeh, 1 syawal nanti kita sembang la ok ".

Sesuai dengan konsep menguji ketahanan rohani dan jasmani di bulan yang mulia ini, aku juga tak melepaskan peluang menguji ketahanan stamina berjoging sakan di sekeliling kawasan perumahan sementara tunggu waktu berbuka. Ramai juga orang pelik, tak terkecuali yang sangka buruk.

" Mana mamat ni dapat 'energy' joging joging bulan puasa ni ?"
" Ni mesti baru sudah melantak nasi tengahari tadi "
" Gagahnya pakwe tu !! "

Berbekalkan strategi kesabaran dibulan Ramadhan, maka suara suara sumbang tersebut terselamat dari menerima penerajang aku. Kalau bulan Muharram, silap silap sumbing bibir kena libas.

***********


" Eh, takkan berbuka dengan buah kurma dengan air kosong je ", tanya kawan aku.

" Alhamdulillah, cukuplah tu ", balas aku dengan jawapan paling berhemah.


*********

Allahu akbar !!

Imam masjid memulakan solat terawih. Aku yang susah payah menyelit akhirnya hanya dapat berdiri di saf kedua. Sesekali dengar bacaan imam buat aku jadi leka. Terlampau syahdu. 20 rakaat rasa macam solat sunat dua rakaat je. Sedar tak sedar dah masuk ke solat witir.


***********

" Kringgg.. "

Jam loceng menunjukkan pukul 1 pagi. " Ahh.. dah lambat ni ", bisik aku dalam hati. " Tak sempat pulak nak tahajud ni karang "

Sebelum sampai di pintu tandas, aku terpandang jam dinding ruang tamu. Baru pukul 12.30 pagi. " Fuhhh... lega..nasib baik sempat ".


Lebih kurang macam tula jadual hidup aku sepanjang Ramadhan ni. Jadi, kalau ada yang ajak buang masa gelak gelak tu silalah batalkan niat tu awal awal. Kalau dah ter'ajak' tu aku akan tolak dengan lembut je. Jangan risau, memang kaki aku tak berapa nak agresif bulan Ramadhan.



p/s : Seronok betol kalau jadual hidup aku macam tu.


Syakuragi

7 comments:

jasrina said...

kau tolong tazkirah sikit tepi telinga aku kot-kot mau aku berubah..

c0nan_syuxuky said...

uih..kaki ko tu hanya safe pd ramadhan ja ka...
takot aku

SyAkuRagi said...

jasrina,
boleh..tapi kalau tak dengar aku rotan..amcm? haha

conan,
kadang2 terlepas jgk penerajang sehayun dua..

blackishitam said...

wahh..terharu bace entry ko yg ni..tak sangke ni ko...bagus3x..

langkasuke said...

lu seronok gua pun tumpang seronok..
mari lupakan hung hing sebentar..

hahahaha..

SyAkuRagi said...

blackishitam,
jahat ke aku sebelum ni? isk3..

langkasuke,
aku ingt nk tukar pub jd surau la kt causeway bay nnti..

najwa hazirah halmi said...

mmg insaf...
mcm tuh...bek tiap2 bulan jadi ramadhan....
alhamdulillah~
(dh dipollow, mekaseh jln2 kat my blog..)