Friday, August 14, 2009

Apa Cerita ?

" Natijah lissa yu'allik nahardhah..insyaallah bukroh "
( result pekse belom tampal lagi harini..insyaallah esok )

Itu antara petikan dialog seorang pelajar Pakistan time hari pertama aku pergi kuliah untuk tengok result pekse. Walaupun aku tak mampu membalas sepatah haram pon dialog beliau, beliau tetap tersenyum seolah olah aku paham apa yang dikatakan sebentar tadi.

********
Keesokan harinya, 9.30 pagi

Dengan dresap sempoi ibarat seorang brader jalanan, aku mengorak langkah ke kuliah untuk mendapatkan result aku untuk tahun ini. Sepanjang perjalanan, aku digoda oleh pelbagai dugaan duniawi. Kebetulan musim musim panas di sini, kebanyakkan gadis sunti arab akan berpakaian agak kurang sopan dan kurang ajar. Dan kebiasaannya, aku juga akan bertindak kurang sopan dengan mengusha body gadis sunti arab sepam dua. Tapi tidak untuk harini. Kalau terlintas Pamela Anderson sekalipon, aku akan tolehkan pandangan aku kebawah supaya otak aku tak tercemar oleh perkara perkara berunsurkan maksiat.



Selawat dan doa juga tak henti henti aku alunkan demi mendapatkan lebih feel sepanjang perjalanan. Sesampainya aku di perkarangan kuliah, kedengaran riuh rendah pelajar pelajar pelbagai bangsa sedang berasak asak di pintu pejabat. Aku yang masih sibuk dengan zikir sekali sekala terapung ke udara usha line nak mencelah.

Lebih kurang 10 minit kemudian, giliran aku untuk bertemu ' syuun ' (dalam melayu kerani kot). Syuun mintak ' kerneh ' (kad pelajar) aku. Aku hulur. Syuun sambut.

Sraappp..... sehelai demi sehelai kertas buku rujukan result pelajar diselak.

Hati aku makin berdebar...


Aku harap keputusan pekse kali ini akan memberi sinar cahaya dalam hidup aku. Ya, aku yakin aku akan lulus kali ni dan naik ke tahun ke 3. Senyuman kedua ibu bapa aku juga mula terbayang bayang. Kiriman bunga harum daripada makwe makwe misteri juga memenuhi kawasan rumah. Semuanya demi meraikan kejayaan aku.



Srapp....tak jumpa lagi


Srappp........



Syuun berhenti menyelak. " Muhammad Syafiq Ismail Husain ? "


Aku angguk.



****************





Balik rumah aku terajang kucing. Spinkick tong sampah. Siku pakcik pengawal. Swet swet gadis arab. Rembat jajan anak kecil. Sergah atuk atuk balik masjid. Curik nat tayar bas sekolah.



Apa kes kena mengulang lagi setahun wei !!



p/s : - tiada -


Syakuragi

5 comments:

Anonymous said...

salam..
sabarlah bro...
x rugi sambung belajar..
makin byk ilmu yg dpt kan2

Anonymous said...

masa amik result baru nak jg tingkah laku semua, mana jln. kurang2 2minggu sebelum exam la. baru berkat beb.

SyAkuRagi said...

conan,
hmmmm...btol gak tu


jasrina,
lps ni bkn 2minggu..2bulan aku prepare

GeNgKaPaK said...

beso la 2...hahaha

Aisyah Ahmad said...

ehh..aku ni lembap cket..
bermakne nyer ape tu??
ko failed erk??
atau bahase lembut cket..
ko rajin untuk belajor lagi..

gitu ek?